Sabtu, 11 Februari 2012

Jenis jenis Gangguan

SIHIR

Sihir ialah gangguan jin yang biasa berlaku dalam masyarakat Melayu walaupun pada zaman yang serba moden ini.ia adalah jenis gangguan yang biasa kami temui dalam kalangan pesakit kami.Sihir biasanya didalangi oleh pengamal bomoh yang mencari wang atas penganiyaan orang lain.

SAKA

Saka secara ringkasnya ialah gangguan jin yang sudah menjdai pusaka turun temurun.Jin Jin itu dipelihara demi sesuatu tujuan dan kemudian dipindahkan dari satu generasi ke generasi keluarga manusia yang berikutnya.Semasa dalam proses rawatan pesakit perlu sentias bersabar kerana kes saka adalah kes berat.

JIN YANG SINGGAH

Jin yang singgah kepada manusia biasanya adalah pilihan jin itu sendiri sama ada kerana suka ataupun demi membalas dendam.

JIN YANG DISERU

Jin yang diseru pula biasa berlaku dalam kalangan pengamal pengamal silat,perbomohan,tariqat yang jelas sesat,pengamal ilmu hitam yang mempunyai tujuan tujuan seperti susuk,ilmu kebal,ilmu pendinding ,santau dan lain lain lagi.

HISTERIA

Keadaan dimana fungsi akal manusia di ambil alih sepenuhnya oleh gangguan jin yang merasuk.

Gangguan gangguan jin adalah sama walaupun berbeza pada nama ataupun cara gangguan itu berlaku.Ejen ataupun medium yang menyebabkan gangguan itu masih dalam kumpulan makhluk jin yang sama.Manusia yang yakin Tuhannya adalah Allah tidak perlu berasa gentar.Selagi manusia mempunyai iman yang kukuh,akidah yang mantap,amalan yang istiqomah serta ikhlas,sentiasa menghubungkan diri dengan Allah dan bertawakal kepadaNya menyebabkan syaitan dan iblis berasa gentar.Manakala,kadar kesan penyakit gangguan jin ini bergantung pada beberapa faktor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan